Idee #17 – Tesla Q&A blog

0
business-idee-tesla-blog

Tesla auto’s zijn hot. En cool. Maar ook erg duur. En er zijn veel praktische vragen rondom het hebben van een dergelijke elektrische auto.

Ik kan met gemak een hoop vragen verzinnen voor mensen die overwegen een dergelijke auto te kopen:

  • Hoe ver kun je nou echt rijden met zo’n auto?
  • Hoe praktisch is het om zo’n auto te hebben ten opzichte van een benzineauto?
  • Hoe lang duurt het laden nou echt?
  • Wat kost zo’n laadsysteem thuis, zowel aanschaf als gebruik?
  • Zijn er belastingvoordelen bij het kopen van zo’n auto?
  • Et cetera.

Natuurlijk is veel van deze informatie ergens te vinden op de (verkoop)site van Tesla zelf. Een aantal autosites zal ook wat van deze zaken bespreken. Maar een onafhankelijke website, die alleen maar over Tesla gaat? Ik zou er in geïnteresseerd zijn. Ik zou heel duidelijk maken dat het geen sales page is, en dat alles alleen maar positief is. Echte antwoorden op echte vragen.

Ik zou voor Nederlands als taal gaan; veel minder concurrentie en er zijn waarschijnlijk nog goede URLs beschikbaar. Let er wel op dat je het woord Tesla misschien niet rechtstreeks in je URL wilt gebruiken, dit om juridisch gedoe te voorkomen.

Het mooie van zo’n website is dat je hem niet heel vaak hoeft te updaten als het raamwerk eenmaal staat. Het is een Q&A site, geen nieuwssite die elke dag van nieuwe content voorzien moet worden.

Verdienmodel

Een affiliate site heeft weinig zin, een auto van meer dan 80.000 euro koop ik niet in een opwelling online. Tesla heeft juist de middle man buitengesloten, ze verkopen zelf rechtstreeks.

Maar wat dan wel?

Advertenties. Simpel.

Het gemiddelde publiek dat op Tesla zoekt is een bijzonder interessante doelgroep voor adverteerders van allerlei luxere artikelen of bepaalde business services. Ze zijn bovengemiddeld vermogend, serieus en bereid dat geld ook uit te geven aan mooie spullen. Je kunt in het begin gewoon met

Marketing

Ik zou volledig focussen op SEO. Op elke veelvoorkomende vraag moet je een goed antwoord hebben, dat is geoptimaliseerd is op keywords.

Geef op een aantal populaire autofora nuttige antwoorden en verwijs (niet te agressief) naar je site.

Laat een mooie infographic maken die allerlei populaire vragen beantwoord, en natuurlijk voorzien is van je URL. Het doel van deze infographic is dat hij gedeeld wordt op social media.

Alternatieven

Je kunt de site ook nog uitbreiden met andere producten van Tesla, bijvoorbeeld de batterijen of de dakpannen. Je kunt ook eerst op een van deze producten focussen, daar is waarschijnlijk nog minder concurrentie voor.

Next steps

Zoek alle veelvoorkomende vragen op met behulp van Google. Categoriseer de vragen en voeg nog wat van je eigen vragen toe. Schrijf het concept voor een aantal pagina’s waar deze vragen op beantwoord worden, bijvoorbeeld een pagina met alle vragen rondom het opladen van de auto.

Zoek per vraag naar de best-scorende keywords met behulp van de keyword planner van Google Adwords, zet ze in een lijst en optimaliseer je antwoorden (en vragen) daarop als je eenmaal gaat schrijven.

Denk in dit stadium ook al na over het interlinken, dus links tussen je eigen artikelen.

Nu is het tijd voor de antwoorden. Ga vervolgens de site van Tesla af, en gebruikersfora en autosites om de antwoorden te vinden. Voor onbeantwoorde vragen ga je gewoon nog naar een verkooppunt van Tesla, bijvoorbeeld in Amsterdam.

DELEN
Tristan (1982) vindt het leuk om business ideeën te bedenken en te delen met de rest van de wereld. In een aantal maanden tijd waren dit er al meer dan 400, die uiteindelijk allemaal op businessideeen.nl zullen komen.