Idee #5 – Website met algoritme voor de perfecte reisbestemming

0
business-idee-perfecte-reisbestemming

Elk jaar is het weer een heel gedoe om te bepalen waar we naartoe gaan op vakantie. Zeker als je naar een “onontdekte” plek wil en er nog zelf naar op zoek bent… Voor zover onontdekt nog bestaat.

Hoe leuk het ook is om allerlei reisblogs te bekijken en reisboekjes te lezen, op een gegeven moment ben ik er he-le-maal klaar mee.

In deze tijd van Big Data en Machine Learning (ML) moet het toch mogelijk zijn om mij met behulp van een website te helpen de perfecte vakantiebestemming te vinden? Speciaal voor mij.

Met een ML algoritme en wat van mijn voorkeuren moet dit toch een fluitje van een cent zijn?

Ik wil allerlei voorkeuren kunnen opgeven. Relatief laag prijspeil. Maximaal 5 uur vliegen. Relatief weinig toerisme. Zonnig eind april, minimaal 18 graden gemiddeld. Er moet water in de buurt zijn, maakt me niet uit of het een meer of een zee is. Een taal die ik een beetje kan begrijpen. En lage criminaliteit.

Welke bestemmingen komen er dan naar voren en voldoen aan de meeste criteria? Welke landen voldoen aan minimaal 4 van mijn opgegeven criteria? Ik wil op nieuwe ideeën gebracht worden.

Verdienmodel; meer dan genoeg mogelijkheden

Als de website eenmaal staat en goede adviezen geeft dan zijn er meer dan genoeg manieren om geld te verdienen.

Met bij het advies passende advertenties van reisbestemmingen bijvoorbeeld. Of met zeer gerichte affiliate links naar sites van reisorganisaties. Of je verkoopt zelf rechtstreeks reizen die bij het advies aansluiten.

Zo lang de bezoekers van de site het idee hebben dat je daadwerkelijk objectief advies probeert te geven kan dit allemaal.

Marketing

Promoot een aantal veelvoorkomende adviezen die net niet voor de hand liggen. Selecteer de originele bestemmingen. Niemand is onder de indruk als je zegt dat Barcelona of Rome toch echt wel een hele mooie bestemming is.

Sterker nog, zeg iets in de trant van “met deze criteria gaat iedereen naar Rome/Barcelona terwijl x veel goedkoper/zonniger/laagdrempeliger is”. Zo’n advies zou je wel delen met je vrienden. Je komt slim en origineel over, wie wil dat niet?

Vergelijk ieder origineel advies met de voor de hand liggende bestemmingen. Doe dit op populaire reisfora en meng je in discussies.

Naast de tool is een blog met originele artikelen ook een must. Elk artikel moet dan een interessant inzicht uit de tool beschrijven. “Wat is het goedkoopste land van Europa dat veilig is en zonnig vanaf april?” Je begrijpt het.

Ieder advies op je site moet een kleine samenvatting hebben die makkelijk via social media te delen is natuurlijk. Zorg voor een template met goede oneliners.

Benader een aantal bekende reisjournalisten en bloggers.

Verspreid een gratis ebook met “de 10 onontdekte bestemmingen voor mensen die ….”.

Alternatieven

Je zou hetzelfde concept kunnen toepassen op dagjes uit in Nederland. Of je richten op een specifieke niche, bijvoorbeeld wandelaars of bergbeklimmers.

Next steps

Verzamel data van allerlei bestemmingen in de wereld om je database op te bouwen. Je hebt veel data nodig om tot een goed en origineel advies te kunnen komen.

Het mooie is dat de meeste data gratis te verzamelen is…. Maar het is wel veel werk.

Combineer data van de Wereldbank met toeristische info van sites. Scrape een aantal boekingswebsites om gemiddelde hotel- en AirBnB-prijzen te achterhalen. Verzamel reistijden en gemiddelde restaurantprijzen van bestemmingen.

Bouw een robuust adviesalgoritme. Dit laatste klinkt moeilijker dan het is, al moet je wel een beetje verstand hebben van data science. Of je huurt een freelancer in.