Online ondernemer worden? 30+ termen en concepten die je moet kennen

0
online-ondernemer-termen

Als online ondernemer kom je in het begin in korte tijd een hoop (Engelse) termen tegen. Hieronder een korte uitleg bij de meest populaire termen en concepten.

A/B testing Ook wel split testing genoemd. Veel (meer geavanceerde) websites hebben vaak meerdere versies van titels, kleuren en plaatjes. De helft van de bezoekers krijgt op een testdag bijvoorbeeld de blauwe knop te zien, en de andere helft de rode. Aan het einde van de dag wordt gekeken op welke kleur knop het meest geklikt is en met deze knop wordt dan verder gevarieerd, bijvoorbeeld een vierkante versus een rechthoekige.

Affiliate links Links naar producten op andermans verkoopsite, waarbij je een percentage van de verkoop krijgt als mensen iets kopen. Dit hoeft niet per se datgene te zijn wat jij ze hebt aangeraden te kopen, wat het erg aantrekkelijk maakt. Kan zowel een tekstlink als een plaatjeslink zijn. Populair zijn bijvoorbeeld Amazon, Bol.com en Booking.com

Affiliate website Een website waarop de hoofdmoot van het inkomen komt van affiliate links, vaak binnen een niche.

Business-to-business (B2B) Je verkoopt als bedrijf producten of diensten rechtstreeks aan andere bedrijven, niet aan consumenten.

Business-to-consumer (B2C) Je verkoopt als bedrijf producten of diensten rechtstreeks aan consumenten, niet aan andere bedrijven.

Click through rate (CTR) In goed Nederlands de doorklikratio. Dit is een percentage van hoeveel mensen klikken op een getoonde advertentie of getoonde zoekterm.

Cold selling Als je nog niet eerder contact hebt gehad, of iemand heeft nog geen concrete interesse getoond dan is diegene een “koud” contact. Iets verkopen aan iemand die nog geen binding met je site of product heeft (via bijvoorbeeld advertenties) is vele malen lastiger (en duurder) dan wanneer je bijvoorbeeld al iemands emailadres hebt gekregen.

Cost per click (CPC) De kosten voor een het adverteren zoekterm op een zoekterm per klik. Is populairder dan per 1000 impressies (CPM) omdat je per lead (ongeveer) weet hoeveel het je gaat kosten.

Cost per mille (CPM) De kosten voor het adverteren op een zoekterm per 1000 (“mille”) impressies.

Double opt-in Als je iemand om zijn emailadres vraagt, bijvoorbeeld in ruil voor een gratis te downloaden ebook, dan stuur je een mail waarin je mensen vraagt op een bevestigingslink te klikken. Dit om te voorkomen dat een spam site of bot veel emailadressen injecteert en je lijst met allerlei onzinadressen vult. Het dubbele vragen heet double opt-in.

Dropshipping Jij verkoopt zelf rechtstreeks spullen van anderen (vaak de producent zelf). De klant is dus in de veronderstelling dat alles via jou loopt, maar zodra de betaling binnen is bestel jij het geautomatiseerd bij de producent, die het naar de klant verstuurt en eventuele vragen beantwoordt.

Email marketing Zodra je van iemand zijn emailadres hebt gekregen kun je diegene, liefst geautomatiseerd met een email sequence, gerichte mails gaan sturen. Je kunt allerlei segmentaties aanbrengen, bijvoorbeeld mensen die op een bepaalde link geklikt hebben en in een bepaald land wonen. Zo kun je veel gerichter relevante mails sturen. Als online ondernemer is email marketing essentieel en ondergewaardeerd; de mensen hebben al interesse getoond en je kunt het automatiseren.

Email sequence Zodra iemand zijn emailadres heeft opgegeven kun je bij vrijwel alle email marketing providers geautomatiseerd mails versturen. Denk aan een welkomstmail, en dan bijvoorbeeld een bepaalde mail een dag later, een week later en een maand later. Je kunt binnen de logica van deze sequence ook nog geavanceerdere dingen doen, bijvoorbeeld mensen die je laatste mail niet geopend hebben een andere versie van de volgende mail sturen, of een extra mail sturen.

Google Adsense Als jij advertenties wilt tonen op je website, dan is één van de vele mogelijkheden om dit door Google te laten regelen. Je toont dus advertenties van andere mensen.

Google Adwords Als je zelf wilt adverteren op Google of op andermans site dan kun je via Google Adwords een tekst opstellen en aangeven op welke zoektermen je getoond wilt worden.

Google Analytics Gratis service waarmee je allerlei inzichten over je (geanonimiseerde) bezoekers kunt krijgen. Hoeveel bezoekers per dag, hoe komen ze op je site (Google, social media, referenties etc.), hoe lang blijven ze op je site, welke artikelen zijn populair etc.

Google Keyword Planner Onderdeel van Google Adwords. Hiermee kun je bepalen hoeveel mensen op een lijst van zoekwoorden zoeken. Zo weet je zeker dat je niet op de verkeerde (lees: niet-populaire) zoektermen optimaliseert. Via deze service kun je ook om alternatieve termen vragen, op basis van jouw oorspronkelijke lijst.

Google Webmaster Tools (ook wel Google Search Console genoemd) Gratis service waarmee je vooral het potentieel aantal bezoekers kunt bepalen. Google Analytics laat je zien wie er daadwerkelijk op je site zijn geweest, Google Webmaster Tools laat je zien op welke zoektermen je getoond bent en hoeveel mensen er uiteindelijk geklikt hebben. Zo kun je bijvoorbeeld bepalen of je op een bepaalde populaire zoekterm relatief slecht scoort, en je artikelen er eventueel op aanpassen.

Hosting Je website moet ergens geplaatst worden, de domeinnaam wijst vervolgens naar die plek. Naast een domeinnaam heb je een zogenaamde hosting account nodig, dit kan al voor een paar euro per maand.

Lead Een mogelijke klant, bijvoorbeeld iemand die interesse in je product heeft getoond.

Lead magnet Vaak een ebook, maar kan ook een ander bestand zijn, waarmee je leads genereert. Meestal gebeurt dit door mensen te vragen om hun emailadres in ruil voor een ebook.

Long tail Er zijn een aantal populaire zoektermen binnen een onderwerp, bijvoorbeeld “website maken”. De long tail is dan bijvoorbeeld de verzameling van alle specifiekere zoektermen (“website maken met WordPress”, “website maken zonder IT-kennis”, etc.) die op zichzelf weinig zoekverkeer hebben, maar bij elkaar opgeteld alsnog veel bezoekers kunnen geven. Kan ook slaan op de verzameling producten die afzonderlijk weinig verkopen, maar opgeteld veel omzet kunnen genereren.

Niche Een strak afgebakend onderwerp of doelgroep. Denk aan mensen die van miniatuurauto’s houden en in de Randstad wonen, of mensen die op zoek zijn naar een stedentrip in Polen.

Niche website Een website die zich volledig focust op een niche, en alleen dat. Als de kwaliteit van de site goed is dan zal een dergelijke site uiteindelijk beter ranken dan een algemenere website die ook probeert de niche mee te pakken.

Opt-in box Dit zijn die boxjes op websites waarin om je emailadres wordt gevraagd, vaak in ruil voor een gratis te downloaden ebook of checklist.

Pay-per-click (PPC) Adverteermodel waarbij je betaalt per klik.

Ranken Het proces dat een zoekmachine als Google je een plek geeft in de zoeklijsten. Het kan een tijdje duren voordat je “goed rankt”, oftewel hoog in Google wordt getoond.

Search Engine Optimization (SEO) Oftewel zoekmachineoptimalisatie. Als je artikelen schrijft op je blog dan kun je een aantal dingen doen om ervoor te zorgen dat zoekmachines als Google je snel erkennen als autoriteit over een bepaalde zoekterm. Google zal je dan een hoge positie geven waardoor je veel (gratis!) bezoekers op je site zult krijgen.

Split testing Zie A/B testing

Target keyword Voordat je een artikel gaat schrijven kun je al nadenken op welke zoektermen je graag gevonden wilt worden, je zogenaamde target keywords. Je kunt hierop SEO-technieken toepassen bij het schrijven van je artikel.

Unique selling point (USP) Datgene dat jou onderscheid van concurrenten, bijvoorbeeld gratis verzending, of uitgebreide nazorg.

WordPress Een Content Management Systeem (CMS) waarmee je erg eenvoudig een website kunt maken, zonder veel technische kennis. Deze website is ook gemaakt met WordPress.

WordPress plugin Als je je site met WordPress bouwt (wat ik erg aanraad), dan kun je allerlei functionaliteit toevoegen met behulp van (veelal gratis) plugins. Bijvoorbeeld een plugin die je site soepeler laat lopen, of die al je afbeeldingen automatisch optimaliseert. Zie ook het artikel De beste WordPress plugins voor een nieuwe website.

 

DELEN
Tristan (1982) vindt het leuk om business ideeën te bedenken en te delen met de rest van de wereld. In een aantal maanden tijd waren dit er al meer dan 400, die uiteindelijk allemaal op businessideeen.nl zullen komen.